Herfst, voeding- en leefstijl

De herfst is uitgesproken Vata seizoen, gezien vanuit de ayurveda

In Vata dosha komen de elementen lucht en ruimte samen. Deze elementen hebben dezelfde kwaliteiten (eigenschappen) als het herfstseizoen. Dit zijn beweging, verandering, droogte, kou, lichtheid, veranderlijk / wisselvallig, snel en onregelmatig.

Verandering en wisselvalligheid

De herfst is het seizoen van plotselinge weersveranderingen. Van de veranderende kleuren in de natuur kunnen we zeker genieten. Net zoals van de zonnige, zachte dagen die er óók in de herfst kunnen zijn. De weersveranderingen doen zich echter plotseling voor. Zo kan een dag 2 of 3 verschillende “gezichten” hebben. Zon, wind, regen en windstilte wisselen elkaar soms in rap tempo af. Hoe dan ook voert de wind steeds meer kou met zich mee, de wind wordt schraler en dag- en nachttemperaturen dalen.

Hoe reageert je lichaam op de herfst?

Vata – de elementen lucht en ruimte – brengen in het lichaam onder andere:

  • droogte, zoals merkbaar aan een droge huid
  • zorgen maken, piekeren
  • angstige gevoelens
  • pijnlijke of knarsende gewrichten
  • veranderingen in spijsverteringpatronen waaronder constipatie en gasvorming
  • slapeloosheid

Hoe verzacht je de (nadelige) invloeden van de herfst?

We kunnen de veranderende seizoenen en de ongemakken die weersomstandigheden met zich meebrengen niet uitpoetsen. Wel kunnen we de nadelige effecten ervan verminderen door onze voeding- en leefstijl aan het seizoen aan te passen.

De beste gewoonten tijdens het herfstseizoen die Vata kalmeren

  • Geniet van de natuur en omarm de veranderingen die de herfst met zich meebrengt.
  • Schrap salades uit je menu: ze zijn koud, licht en droog; allemaal kwaliteiten die Vata verhogen en daarom niet geschikt voor dit seizoen.
  • Geniet van soepen en stoofschotels: deze zijn warm en perfect voor de herfst.
  • Kook met kruiden en specerijen: voeg verwarmende kruiden toe tijdens het koken, zoals gember, komijn, kaneel, kruidnagel, basilicum, venkel en zwarte peper.
  • Drink warme dranken: heet water, gember thee (maak deze van verse gember) of kruidenthee zoals venkel, komijn en tijm.
  • Warme oliemassage (Abhyanga): verwarm wat goede biologische olie en geef jezelf een massage. Deze dagelijkse ayurvedische gewoonte geeft je niet alleen een mooie huid maar kalmeert ook Vata. Traditioneel wordt sesamolie gebruikt omdat deze verwarmend is en een beetje “zwaar”. Maar wanneer je dat (iets) teveel is, is elke andere plantaardige olie goed. Neem daarna een warme douche om de olie af te spoelen. NB: zorg dat je niet uitglijdt en reinig na het douchen de vloer goed en ook regelmatig de afvoer!
  • Beweeg: beoefen (yin)yoga, maak wandelingen (draag iets op je hoofd om afkoeling te voorkomen), dans, doe wat Chi Kung.
  • Besteed aandacht aan je ademhaling: neem elke dag de tijd voor een aantal bewuste, volledige ademhalingen. Adem in, adem uit.
  • Ontgift door rust in de spijsvertering te brengen in de vorm van eenvoudige gerechten. Denk eens aan een dag (of een paar dagen) een monodieet . Je eet dan drie keer per dag hetzelfde gerecht, zoals bijvoorbeeld mungbonensoep. Neem contact op voor meer informatie.

Voel je (meer) voor een persoonlijk voeding- en leefstijladvies?

Met het VIP Arrangement krijg je een uitgebreid Voedingsadvies. De begeleiding is Intensief en Persoonlijk. Doe je het liever stap voor stap, boek dan een Voedingsadvies (afspraak van 1,5 uur).