Voeding en de 6 smaken

 

  1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Ayurveda
  6. /
  7. Voeding en de 6...

In welke voeding zijn de smaken te vinden?

Nu er meer duidelijkheid is over de 6 smaken en hun kwaliteiten, is de vraag in welke voeding deze smaken te vinden zijn. Het antwoord hierop is te vinden in onderstaand overzicht, dat niet volledig is maar wel een goed inzicht geeft.

Zoet

Zorgt voor de opbouw en ontwikkeling van vitaliteit en levert de noodzakelijke koolhydraten, vetten en eiwitten. Geeft voldoening en tevredenheid. Overmatig gebruik van zoet kan leiden tot obesitas, toename van toxinen (giftige stoffen) in het lichaam, parasieten, diabetes, gasvorming, opgeblazen buik, misselijkheid, benauwdheid, hoesten, verkoudheid, verlies van eetlust.

De natuurlijke smaak zoet is te vinden in:

Bataat, biet, pompoen, wortel en andere zoete groenten
Bonen en peulvruchten
Granen
Honing
Kaneel
Kardemom
Noten en zaden
Plantaardige oliën
Steranijs
Ui
Venkelzaad
Vet en olie
Vlees
Zoete vruchten
Zoethout
Zuivel

Zuur

Zorgt voor een goede spijsvertering. Stimuleert de vertering en de opbouw van lichaamsweefsels. Overmatig gebruik van zuur kan leiden tot een verhoogde zuurgraad in de dunne darm, brandend maagzuur, jeuk, vroegtijdige veroudering en een licht gevoel in het hoofd.

De smaak zuur vinden we in:

Alcohol
Azijn
Citrusvruchten
Gefermenteerd / gegist voedsel zoals miso, kaas, yoghurt
Groene druiven
Tamarinde
Zure bessen

Zout

Verhoogt de smaak van voedsel maar heeft tegelijkertijd de neiging andere smaken uit te schakelen. Helpt bij het vasthouden van vocht en is daarom gunstig voor Vata. Gebruik van te veel zout kan leiden tot ontstekingen, huidziekten, impotentie, vroegtijdige veroudering, vocht vasthouden en verhoogde bloeddruk. Zout heeft de neiging Pitta en Kapha te verstoren.

De smaak zout is vindbaar in:

Kelp
Knoflook
Tamari
Umeboshi
Zeewier
Zout

Scherp

Bevordert de eetlust en zorgen voor een goede afscheiding van spijsverteringssappen. Deze zijn nodig voor een optimale vertering van het voedsel dat wij eten. Te veel van de smaak scherp kan pijn veroorzaken, tot vermagering leiden, een brandend gevoel, koorts, dorst, huidziekten en afname van reproductievloeistoffen zoals sperma.

Scherp is een belangrijke smaak voor Kapha, dat de neiging heeft te stagneren. De verwarmende eigenschappen van scherp zijn goed voor Vata, maar kan bij overmatig gebruik uitdroging veroorzaken, wat negatief voor Vata uitwerkt. Pitta-typen hebben van zichzelf al veel vuur en dienen de smaak scherp zeer matig te gebruiken.

De smaak scherp komt voor in:

Anijszaad
Asafoetida (‘duivelsdrek’)
Basilicum
Dille
Gemberwortel
Knoflook
Komijn
Koriander
Kurkuma
Mosterdzaad
Pepers: cayennepeper, chilipeper, Spaanse peper, zwarte peper
Radijs
Rozemarijn
Sambal
Tijm
Ui
Venkelzaad

Bitter

Bevordert de eetlust en zorgen voor een goede afscheiding van spijsverterings-sappen. Deze zijn nodig voor een optimale vertering van het voedsel dat wij eten. Een smaak met sterk genezende eigenschappen, zowel voor lichaam als geest. Bitter is meer een medicijn en in mindere mate voedsel in vergelijking met de andere smaken.                                          

Te veel van de smaak bitter leidt tot kou in het lichaam, zenuwziekten, stijfheid, koliekpijn (krampende pijn in de darm), hoofdpijn en afname van reproductievloeistoffen. Het verhoogt Vata en werkt balancerend op Pitta en Kapha

Deze smaak komt voor in:

Asafoetida
Aloë vera
Fenegriek
Groene bladgroenten zoals spinazie
Koffie
Knoflook
Komkommer
Kruidenbitter
Kurkuma
Rabarbar
Witlof

Wrang

Zorgt ervoor dat het voedsel de tijd krijgt om door het lichaam opgenomen te worden. Normaal gesproken verkoelend, droog en zwaar. Teveel brengt droogte in het lichaam, constipatie, krampen, vermagering, dorst, zenuwziekten en afname van reproductievloeistoffen. In de juiste hoeveelheden brengt het Pitta en Kapha tot rust, maar het verhoogt Vata meestal.

De smaak wrang vinden we deze smaak in:

Amandelen
Bonen en peulvruchten
Chiazaad
Cranberry
Fenegriek
Granaatappel
Kikkererwten
Knoflook
Lijnzaad
Onrijpe banaan
Sperziebonen
Tahin
Walnoten
Zonnebloempitten
Zwarte thee

Meer over de 6 smaken

Uitgebreide informatie is te lezen in De 6 smaken en hun kwaliteiten.